Flyg till oss

Den information du behöver för att flyga till oss finns på två platser:

Först och främst Luftfartsverkets IAIP för Skövde (ESGR), med allt du behöver för din färdplanering.

Dessutom har Skövde flygplats, bolaget som driver flygplatsen, information om bl.a. bränslepriser och PPR. Förmodligen mest relevant om du flyger IFR eller riktigt stort flygplan.

Vi vill trycka på några detaljer:

Ibland AFIS, men oftast inget alls: Tornet har AFIS, men bara vid förbeställda tider. För det mesta är tornet stängt och alla radioanrop sker till ”Skövde radio”. Frekvensen är alltid 122,325MHz.

Segelflygklubben har ett parallellt grässtråk: Öster om asfaltbanan 01/19 finns ett grässtråk 01/19. Här startar segelflygklubben med vinsch. För att separera vinsch-vajern från andra flygmaskiner är alla trafikvarv för asfaltbanan 01/19 på väster sida om flygplatsen.

Således, om du skall landa på bana 01 är det vänstervarv. När du landar på bana 19 är det högervarv.

Det omvända gäller för stråket, det vill säga alla trafikvarv är öster om fältet. För att landa på gräset 01 är det högervarv, och för gräset 19 är det vänstervarv. Det går inte att taxa från grässtråket till terminalen och klubbstugan, där är ett rejält dike.

Skövde flygplats har Karlsborg TMA ovanför sig: Skövde flygplats har än så länge inget eget luftrum och råkar ligga strax innanför hörnet av Karlsborg TMA. 1700 fot ovanför vår flygplats är det alltså Karlsborgs flygplats som äger luften. Se ESGR VAC.

Du kan tända banljusen med radion: Sänd bärvåg i 10 sekunder på 122.325 så tänds banljusen.

Uppställning: Klubben har en egen uppställningsplats precis norr om tankanläggningen. Varsågod att parkera där!