Ta eget flygcertifikat

Vi lär dig flyga!

Att ta flygcertifikat kräver motivation, men är inte svårt och ger dig en svårslagen frihet i utbyte! I klubben utbildar vi till två olika flygcertifikat – PPL och UL-B.

PPL – Private Pilot License

Detta certifikat passar både privatpersonen som vill ta med familj och vänner på en semester utöver det vanliga eller bara vill upp bland molnen en stund, eller dig som vill fortsätta utbilda dig inom kommersiellt flyg. Det är endast du som sätter gränserna. Du har bland annat möjlighet att gå med i FFK – den frivilliga flygkåren, samt att skaffa mörkerbehörighet för att utnyttja dygnets alla timmar. För att flyga någon av klubbens två Cessna 172 behövs PPL.

UL-B – Ultralätt klass B

UL är ett rent privat certifikat där du flyger en maxvikt på 450kg (ca 2 personer + flygplan) men som innebär en något kortare utbildningstid och därför blir något billigare. För att flyga klubbens Dynamic WT9 behövs UL-B.

Varför ska du välja oss?

– Välutrustad flygplats med hög tillgänglighet
– Fritt luftrum
– Kostnadseffektivt alternativ tack vare låga flygplansavgifter och inga landningsavgifter
– Övernattningsmöjligheter i klubbstugan (5 rum, 1-2 bäddar i varje, med delat kök, toalett och dusch.)
– Bra tåg och buss-/taxikommunikation från Stockholm och Göteborg.
– 3 lärare (2 PPL/NQ, 1 UL) med god tillgänglighet.
– 3 flygplan tillgängliga för utbildning (2 st Cessna 172 N (PPL) och 1 Dynamic WT-9 (UL-B))

För mer information och bokning av provlektion kontakta flyginstruktör Per Westling.

Hur går det till?

1. Kontakta flyginstruktör för en provlektion.
2. Bestäm dig
3. Läkarintyg
4. Elevtillstånd [Endast UL]
5. Skaffa kurslitteratur
6. Medlemsskap och inloggning till myweblog.
7. Börja flyga
8. Teorikurs
9: Flyga EK
10. Teoriprov
11. Uppflygning

1. Kontakta flyginstruktör för en provlektion.

Kontakta flyginstruktör Per Westling för bokning av din första lektion. Provlektionen börjar med en genomgång av vad övningen innebär och sen flyger du med instruktör, lektion 1. Du får känna på rodren och hur det är att flyga. Du får också en kortare genomgång av flygplanet, vad en utbildning innebär i tid och pengar, och kort om vad som krävs för att börja flyga och bli godkänd. Vi avslutar med en debriefing och kaffe i klubbstugan. Allting tar emellan 1-2h. Lektionen räknas med i ditt totala antal flygtimmar, vid fortsatt utbildning.

2. Bestäm dig

När du har bestämt dig kontaktar du flyginstruktören igen för att bli rekommenderad en flygläkare och så får du en lista över kurslitteratur, kartor och flygdagbok som du behöver samt hur du gör för att lösa medlemskap i klubben och få inloggning till myweblog. Detta brukar ta 1-2 veckor.

3. Läkarintyg

Du kontaktar en flygläkare och bokar in en tid för läkarundersökning. Kraven för UL är något lättare än för PPL – om du får köra bil får du nästan säkert ta  UL-certifikat. Vid PPL gäller läkarintyg klass II.

4. Elevtillstånd [Endast UL]

Du som ska ta UL-certifikat ansöker om ett elevtillstånd från Transportstyrelsen. Blanketter finns på flygklubben och flyginstruktören kan hjälpa dig att fylla i denna om du vill.

5. Skaffa kurslitteratur/karta/flygdagbok

Du får en lista över kurslitteratur, flygdagbok och kartor m.m. som du behöver. Detta kan du beställa via Pilotshop.

6. Medlemsskap och inloggning till myweblog.

För medlemsskap tar du hjälp av en flyginstruktör. Myweblog är ett internetbaserat system för att bland annat boka klubbens flygplan och registrera dina genomförda flygningar i en loggbok.

7. Börja flyga

Nu är det dags för flyglektioner. Du rekommenderas att flyga minst en gång per vecka men ibland är det självklart inte möjligt, t.ex. vid olämpligt väder. En PPL-utbildning omfattar totalt ca 45 timmar flygtid, vilket brukar ta ungefär ett år att genomföra. Det kan naturligtvis ta kortare eller längre tid beroende på ditt engagemang.

UL-B-utbildning omfattar totalt ca 25 timmar.

8. Teorikurs

Den teoretiska delen av utbildningen läser du parallellt med flyglektionerna. Kravet för ett PPL-certifikat är 100h lärarledd teori . På grund av att alla har olika förutsättningar kommer det finnas några olika upplägg att välja på, flyginstruktören ger dig mer information. Det räcker dock inte med att gå på teorilektionerna, du måste även läsa en del hemma.

I teorikursen ingår dessa ämnen:
• Generellt om luftfartyg
• Aerodynamik
• Meteorologi
• Människans förutsättningar och begränsningar
• Radiotelefoni
• Bestämmelser och regler för civil luftfart
• Navigation
• Prestanda och färdplanering

9. Flyga enkelkommando

Din första ensamflygning är ett minne för livet. 10 timmar enkelkommando (EK) ingår i utbildningen för ett PPL-certifikat, 5 timmar för ett UL-B-certifikat. Flyginstruktören avgör när du är redo att flyga själv. När detta sker är högst individuellt men från och med nu kan du flyga själv under flyginstruktörens ansvar. EK-lektioner varvas med lärarledda lektioner under fortsättningen av utbildningen.

10. Teoriprov

Efter utförd teorikurs/del av teorikurs kan du skriva prov. PPL-elever gör detta genom att kontakta en av transportstyrelsens kontrollanter. UL-elever skriver prov i teorisalen på klubben under instruktörens överinseende. När alla prov är godkända får du göra en uppflygning.

11. Uppflygning

Uppflygning för PPL sker för en av transportstyrelsens kontrollanter. För UL-B är det din flyglärare som godkänner dig.
GRATTIS! Du har just gått igenom en godkänd cerifikatutbildning!