Skövde Motorflygklubb drog ett hyfsat lass i arrangerandet av flygdagen den 3 september. Många av oss var där både dagen innan och dagen efter för att bygga avspärrningar, dra elkablar, rangera flygplan och ta emot publiken. Här är några bilder ur kulisserna före, under och efter flygdagen.
2 september anlände de flesta flygplan som skulle vara med på uppvisningen:
-
-
N415SA, De Havilland Heron taxar in efter att ha anlänt med stil.
-
-
Sherffen av Skövde, även känd som sekreterare i en viss flygklubb, håller ordning på flygplan, korvnasare och planespotters.
-
-
Spitfire RR232 ”City of Exeter” taxar förbi (från vänster) en T6 Texan, en Thor och en Hawker Hunter . Läs mer om den fantastiskt återuppbyggda spitfiren på: http://www.flyingwithspitfires.com/the-aircraft/spitfire-hf-mk-ix-rr232-g-brsf/
-
-
Nordic Warbirds A26 Invader (längst till höger) anlände också den i sådan fart att jag inte hann med att fota, men efter en stund hade den lugnat sig såpass att det gick att ta en bild.
-
-
En tregrupp SK50 Safir anlände med god precision, tog ett ärevarv över Skövde och återkom efter en stund för att landa.
-
-
Jacob Holländer övningsflög sitt program, till alla funktionärers stora nöje.
-
-
Framåt kvällen, när alla övningspass var avslutade såg det ut såhär i hangaren. En ganska episk syn, med en T6, en Hunter, två Spitfire och en Hawker Hurricane.
3 september, flygdagen. Innan uppvisningarna började anlände flera flygande besökare. Jag lyckades fota knappt hälften av dem, och vissa bilder gick till och med att urskilja flygplan på. Nicklas Helsén lyckades ta bättre bilder på en del av de gäster som jag missade.
-
-
SE-FNC, Robin HR100/210 Safari och mig veterligen dagens första flygande gäst.
-
-
SE-LNK, Mooney M20K
-
-
N177LP, Cessna F177RG Cardinal RG
-
-
SE-CFP ”Daisy” eller ”Fridtjof Viking”. Läs hennes otroliga historia här: http://flygandeveteraner.se/om/daisys-l-nga-historia-r-f-r-r.html
-
-
SE-XKU, DeHavilland Chipmunk, 1950 års modell.
-
-
SE-GCD, Piper PA-18-150 Super Cub, har en gång tillhört Flygvapnet, drar numera segelflygplan på Ålleberg. Blir mindre suddig ju närmare man kommer.
-
-
SE-VPX, B&F FK 9 MK IV, tysktillverkat ultralättflygplan. Väldigt gult.
-
-
SE-XTD, Glasair Sportsman GS-2 på amfibieflottörer.
-
-
Sedär, det kom besökare i bil också! Funktionärer från SMFK rangerade i raka rader.
Själva flyguppvisningen är svår att göra rättvisa med stillbilder. Ni får själva föreställa er…
…ljudet av fyra Rolls-Royce V12-motorer med gigantiska propellrar. Samtidigt.
… eller ljudet av 2 x 18 cylindrar och ännu större propellrar. Typiskt amerikaner.
… eller lukten av flygfotogen vid denna ”Inrikes ankomst”.
… eller vinddraget bakom en taxande femgrupp amatörbyggda flygplan.
Flyguppvisningen tog slut framåt eftermiddagen och parkeringen tömdes på besökare. Då var det även dags för de gästande flygplanen att ge sig av hemåt, eller ställas i hangar för att resa vidare en annan dag.
-
-
Gissa vem som kom på besök i en Beech King Air?
-
-
Daisy startar för att flyga hem och långt bort i fjärran är det en Chipmunk från Borås som flyger i sällskap med en Spitfire och en Hurricane.
-
-
Daisy och ”Peer Gynt”, en synnerligen välbevarad Cessna 172 av 1959 års modell.
-
-
Två SK50 Safir lyfter för att fara hemåt.
-
-
Från Norge kom en Noorduyn Norseman full med glade gutter på besök.
-
-
Em Dynamic RG, en Cessna och en Antonov 2 taxar ut.
-
-
Vi fick äran att putta in några klenoder i hangaren igen. De skulle visst äta fin-middag och fara vidare imorgon istället.
Ett stort tack från mig till er som jobbade på ”norra parkeringen”, era goda idéer och goda ordning gav gott resultat.
Tack till alla er som gästade oss med era egna flygplan. Det var fantastiskt att se så många olika sorter och storlekar på vår lilla flygplats.